
No. 77966-0 
(Thurston County Superior Court No. 05-2-01205-3) 

____________________________________________________________ 

IN THE 

Supreme Court of the State of Washington 
__________ 

SAN JUAN COUNTY, a political subdivision of the State of Washington, 
CITY OF KENT, a political subdivision of the State of Washington, CITY 

OF AUBURN, a political subdivision of the State of Washington, and CITY 
OF SEATTLE, a political subdivision of the State of Washington, ex rel. the 

STATE OF WASHINGTON, 

 Appellees, 

v. 

NO NEW GAS TAX, a Washington Political Action Committee, and 
JEFFREY DAVIS, an individual and Treasurer of No New Gas Tax,  

Appellants. 
__________ 

 
BRIEF OF AMICI CURIAE CENTER FOR COMPETITIVE 

POLITICS, CATO INSTITUTE, AND BUILDING INDUSTRY 
ASSOCIATION OF WASHINGTON IN SUPPORT OF 

APPELLANTS 
__________ 

 
Diana M. Kirchheim   Erik S. Jaffe 
    WSBA No. 29791   ERIK S. JAFFE, P.C. 
GROEN STEPHENS & KLINGE LLP  5101 34th Street, N.W. 
11100 NE 8th Street, Suite 750  Washington, D.C.  20008 
Bellevue, WA 98004   (202) 237-8165 
(425) 453-6206 

Counsel for Amici Curiae 

May 9, 2006 
____________________________________________________________



CONTENTS 

CONTENTS................................................................................................. i 

AUTHORITIES .......................................................................................... ii 

INTEREST OF AMICI ................................................................................1 

ISSUES TO BE ADDRESSED BY AMICI.................................................3 

STATEMENT OF CASE ............................................................................3 

ARGUMENT...............................................................................................4 

I. REGULATION OF THE PURE SPEECH IN THIS CASE AS A 
“CONTRIBUTION” VIOLATES THE FIRST AMENDMENT. .............................7 

A. PURE SPEECH CANNOT BE MONETIZED AND TREATED 
LIKE CONTRIBUTIONS OF MONEY OR NON-SPEECH 
THINGS OF VALUE. ...........................................................................9 

B. THE STATE LACKS ANY COMPELLING INTEREST TO 
REGULATE THE SPEECH IN THIS CASE, REGARDLESS OF 
HOW CATEGORIZED........................................................................12 

II. THE FEC’S TREATMENT OF THE FEDERAL PRESS EXEMPTION 
ILLUSTRATES THE FIRST AMENDMENT INTERESTS AT STAKE. ................16 

CONCLUSION..........................................................................................20 

 

 



ii 

AUTHORITIES 

Cases 

Buckley v. Valeo, 424 U.S. 1 (1976)............................................................9 

California Pro-Life Council, Inc. v. Getman, 328 F.3d 1088 
(9th Cir. 2003)...................................................................................14, 15 

Dun & Bradstreet Inc. v. Greenhouse Builders, Inc., 472 
U.S. 749 (1985)........................................................................................4 

Fritz v. Gorton, 83 Wn.2d 275, 517 P.2d 911 (1974), app. 
dismissed, 417 U.S. 902 (1974) .............................................................13 

McConnell v. FEC, 540 U.S. 93 (2003) ................................................9, 15 

McIntyre v. Ohio Elections Comm’n, 514 U.S. 334 (1995) ......................15 

Riley v.  National Federation of the Blind of North 
Carolina, 487 U.S. 781 (1988) ..............................................................19 

Statutes 

RCW 42.17.010 ...................................................................................12, 13 

RCW 42.17.020(14)(a) (2004)........................................................... passim 

RCW 42.17.020(15)(a) (2006).....................................................................7 

Constitutional Provisions 

U.S. CONST., Amend. I.................................................................................4 

Other Authorities 

In the Matter of Dave Ross, et al., MUR 5555 (FEC Mar. 
17, 2006) ..........................................................................................17, 18 

In the Matter of the Honorable Robert K. Dornan, MUR 
4689 (FEC, Feb. 14, 2000).....................................................................17 



iii 

Statement of Reasons of Chairman Michael E. Toner and 
Commissioners David M. Mason and Hans A. von 
Spakovsky, In the Matter of Dave Ross, et al., MUR 
5555 (FEC Mar. 17, 2006).....................................................................18 

 

 



____________________________________________________________ 

IN THE 

Supreme Court of the State of Washington 
__________ 

SAN JUAN COUNTY, a political subdivision of the State of Washington, 
CITY OF KENT, a political subdivision of the State of Washington, CITY 

OF AUBURN, a political subdivision of the State of Washington, and CITY 
OF SEATTLE, a political subdivision of the State of Washington, ex rel. the 

STATE OF WASHINGTON, 

 Appellees, 

v. 

NO NEW GAS TAX, a Washington Political Action Committee, and 
JEFFREY DAVIS, an individual and Treasurer of No New Gas Tax,  

Appellants. 
____________________________________________________________ 

 

INTEREST OF AMICI 

The Center for Competitive Politics is a non-profit 501(c)(3) 

organization founded in August, 2005, by Bradley Smith, former 

Chairman of the Federal Election Commission, and Stephen Hoersting, a 

campaign finance attorney and former General Counsel to the National 

Republican Senatorial Committee.  Over the last decade, well over $100 

million has been spent to produce ideological studies promoting campaign 

finance regulation.  Those studies have gone largely unchallenged, and 

dominated the policy debate.  CCP is concerned that a politicized research 



2 

agenda has hampered both the public and judicial understanding of the 

actual effects of campaign finance laws on political competition, equality, 

and corruption.  CCP’s mission, through legal briefs, academically 

rigorous studies, historical and constitutional analysis, and media 

communication, is to educate the public on the actual effects of money in 

politics, and the results of a more free and competitive electoral process. 

The Cato Institute was established in 1977 as a nonpartisan public 

policy research foundation dedicated to advancing the principles of 

individual liberty, free markets, and limited government.  Cato’s Center 

for Constitutional Studies was established in 1989 to help restore the 

principles of limited constitutional government and to secure those rights, 

both enumerated and unenumerated, that are the foundation of individual 

liberty.  Toward those ends the Institute and the Center undertake a wide 

variety of publications and programs.  The instant case is of central 

interest to Cato and the Center because it addresses the further collapse of 

constitutional protections for political speech and association relating to 

elections, which lies at the very heart of the First Amendment. 

The Building Industry Association of Washington (BIAW) has 

over 12,041 members who are involved in construction and homebuilding 

projects statewide.  Construction is highly a regulated industry and BIAW 

represents its members’ interests to promote affordable housing statewide 



3 

through reasonable rules, regulations, and enforcement.  BIAW’s 

members are politically active directly through contributions to political 

campaigns, and indirectly through political action committees (PAC’s) 

such as the Washington Affordable Housing Committee, Changepac 2004, 

and Walking for WA, formed pursuant to disclosure laws of RCW 42.17 

and administrative rules contained in WAC Title 390.  BIAW and its 

members often engage in direct advocacy regarding ballot measures and 

have a direct interest in this case. 

ISSUES TO BE ADDRESSED BY AMICI 

Amici will address their arguments to the second assignment of 

error concerning whether the decision below is contrary to the First 

Amendment to the U.S. Constitution and to the third assignment of error 

concerning Washington’s statutory press exemption to the extent that the 

construction of such exemption is influenced by a proper understanding of 

the First Amendment. 

STATEMENT OF CASE 

The facts and background of the case are set out and contested by 

the parties and need not be elaborated upon by amici.  Amici instead will 

simply highlight particular facts pertinent to their arguments. 

In granting the Municipalities’ motion to dismiss the 

counterclaims, the Superior Court ignored the chilling effect of the 



4 

preliminary injunction, reaffirmed its earlier legal holding construing the 

definition of “contribution” in Former RCW 42.17.020(14)(a) (2004) to 

include the speech by radio hosts Wilbur and Carlson as “on-air in-kind 

contributions,” determined that disclosure regulations for such 

“contributions” were permitted under well-established state and federal 

law,” and dismissed the prospect that additional campaign finance 

restrictions would or could be triggered by its contribution determination.  

October 26, 2005 Opinion, at 6-7.1 

ARGUMENT 

The First Amendment to the U.S. Constitution, as applied to the 

States through the Fourteenth Amendment, prohibits any law “abridging 

the freedom of speech, or of the press.”  U.S. CONST., Amend. I.  It is 

well-established that individuals and the organized media have the same 

rights under the Speech and Press Clauses and that the Press Clause does 

not confer any special rights on the organized media.  Dun & Bradstreet 

Inc. v. Greenhouse Builders, Inc., 472 U.S. 749, 773 (1985) (White, J., 

concurring).  The Press Clause thus does not identify a special class of 

persons entitled to different protection, but rather specifies and ensures the 
                                                 
1 It is important to keep in mind what is not at issue:  This case does not involve the 
contributions, in-kind or otherwise, of the corporate entity – Fisher Broadcasting – that 
owned the radio stations.  In modifying its preliminary injunction order, the Superior 
Court expressly revised its findings to specify that the contribution was made by the 
hosts, Wilbur and Carlson, and not by the company.  Any special considerations relevant 
to corporate or union influence in politics thus are not relevant to this case. 



5 

protection of a particular class of means of communication – the press – 

with special characteristics that are especially effective at reaching a large 

audience and guarantees the same protection for those means of 

communication as provided for ordinary individual speech.   

When evaluating laws regulating or restricting speech in the press, 

therefore, courts must consider whether such regulation would be 

permissible for any form of individual speech and whether the restriction 

at issue is being applied solely because it is disseminated through the mass 

media of the “press.”  If the regulation draws its force from the means of 

communication used, and would violate the Constitution if applied to 

individual speech, then its application to mass-disseminated speech 

violates the Press Clause. 

In this case the court below applied the FCPA to the pure speech of 

individuals communicated through the press facilities of a radio station.  

Such speech was deemed a “contribution” in part because the medium of 

communication – a radio broadcast – had a supposed market value by 

which the resulting speech could be “monetized” and hence treated as a 

financial or other measurable contribution rather than as simple speech per 

se.  Such monetizing of pure speech because of its means of 

communication violates the Press Clause of the First Amendment by 

imposing restrictive justifications for the regulation of money, not 



6 

applicable to ordinary individual speech, onto speech made through the 

press simply because of the different characteristics – broad, effective 

reach and the potential for market pricing – inherent to such channels. 

Furthermore, given that the “contribution” at issue in this case was 

pure speech by advocates for a ballot proposition rather than for a 

candidate for office, the State lacks a compelling interest for regulating 

such speech as a contribution.  There is no possibility of corruption or 

undue influence of elected officials, there is no possibility of misleading 

the public as to the identities of the supporters due to the usual 

dissociation between typical contributions and the resulting speech, and 

there is no lack of information concerning the supporters themselves given 

the inherently self-revealing nature of the speech. 

Because of these serious First Amendment problems with the 

decision below, this Court should at a minimum construe the FCPA’s 

press exemption, Former RCW 42.17.020(14)(b)(iv), to cover the speech 

at issue in this case, thereby avoiding the constitutional question.  Should 

the Court nonetheless conclude that the press exemption does not apply, it 

should find the application of the FCPA’s definition of “contribution” to 

the speech in this case to be unconstitutional.   



7 

I. REGULATION OF THE PURE SPEECH IN THIS CASE AS A 
“CONTRIBUTION” VIOLATES THE FIRST AMENDMENT. 

The speech held to be a “contribution” in this case was pure 

advocacy by two individual radio-talk-show hosts disseminated on their 

regularly scheduled radio show.  That speech is no different from any 

other form of direct issue-advocacy seeking to encourage the public to act 

for a change in government policy. 

The speech here was regulated under a Washington law designed 

to control monetary and other non-speech influences on political 

campaigns and that defines a “contribution” as including a “gift” or 

“donation” of “anything of value,” an “expenditure made by a person in 

cooperation, consultation, or concert with, or at the request or suggestion 

of, a candidate, a political committee, or their agents,” and “[t]he 

financing by a person of the dissemination, distribution, or republication, 

in whole or in part, of … political advertising prepared by a candidate, a 

political committee, or its authorized agent.”  Former RCW 

42.17.020(14)(a).2  

The FCPA exempts from the definition of “contribution” a “news 

item, feature, commentary, or editorial in a regularly scheduled news 

                                                 
2 The current version of the statute merely renumbers the subsection from 14(a) to 15(a) 
and adds the phrase “or electioneering communications” after “political advertising.”  
RCW 42.17.020(15)(a) (2006).  That change is not relevant to the present case. 



8 

medium that is of primary interest to the general public, that is in a news 

medium controlled by a person whose business is that news medium, and 

that is not controlled by a candidate or a political committee.”  Former 

RCW 42.17.020(14)(b) (unchanged in the current version). 

The critical issue in this case is how the court below defined a 

“contribution” to include the speech at issue.  Regardless of the particular 

requirement of the FCPA for which that definition is used, the definition 

itself remains the pertinent legal determination.  Because the definition is 

applied uniformly throughout the FCPA for a variety of regulations 

including and in addition to the disclosure requirements, it is disingenuous 

for the Municipalities to focus solely on the limited disclosure claim issue 

when the definition necessarily has broader applicability.3 

                                                 
3 While the res judicata or collateral estoppel effect of the preliminary injunction itself if 
uncertain, the effect of the ruling on the motion to dismiss is more troubling.  In the order 
dismissing the counterclaims, the Superior Court expressly endorsed its earlier 
determination that the speech here was a “contribution.”  That ruling is not preliminary 
and would presumably bind parties and their privies.  Should the State or its agencies 
later seek fines or other enforcement action against Wilbur and Carlson, for example, one 
can certainly expect an argument that those two are privies to NNGT and that they should 
be estopped on the definition of contributions.  And even were there no formal estoppel 
effect, the decision below certainly would be used as a cudgel even against non-parties to 
the proceedings, much as the Municipalities have used an earlier non-binding advisory 
ruling by the Public Disclosure Commission involving Fisher to attack a failure to report 
by NNGT, which was not a party to the previous request for an advisory ruling.  
Respondents’ Br. at 23, 34, 36-38. 



9 

A. PURE SPEECH CANNOT BE MONETIZED AND TREATED 
LIKE CONTRIBUTIONS OF MONEY OR NON-SPEECH 
THINGS OF VALUE. 

The primary conceptual problem with the Municipalities’ claims 

and with the decision below is that they improperly “monetize” pure, fully 

protected, political speech.  By recharacterizing such speech as money, 

they seek to apply regulations predicated on a supposed difference 

between speech and financial or other contributions that are attenuated 

from any speech that results.  The U.S. Supreme Court has allowed some 

regulation of contributions and certain expenditures precisely because 

such expenditures were a step removed from actual speech and because 

the injection of money or the like were thought to pose unique threats of 

corruption or undue influence public officials whose successful campaigns 

may have depended on such money.  See, e.g., McConnell v. FEC, 540 

U.S. 93 (2003); Buckley v. Valeo, 424 U.S. 1 (1976).  But, other than in 

the context of the activities of corporations and labor unions – which raise 

unique issues due to their organization and funding structure – the 

Supreme Court has never condoned the regulation under campaign finance 

laws of pure speech by individuals, not purchased by third parties, simply 

because such speech had value or was disseminated through a medium for 

which there was a market enabling the monetization of such value.   



10 

Indeed, that approach would be completely contrary to the 

Supreme Court’s justifications for allowing contributions to be regulated 

in the first place – the notion that monetary or in-kind contributions are 

attenuated from the resulting speech, are not necessarily visible as to their 

source, and hence pose a unique risk of corrupting office-holders. 

The hazard of monetizing speech so that the lesser hurdles for 

regulating money can be applied to pure speech itself is that of the classic 

slippery slope.  Indeed, the result here seems to land the court at the very 

bottom of that slope.  Prior iterations of campaign finance law were 

defended precisely because proponents argued there was something 

different between monetary contributions and direct speech, rendering 

such monetary contributions both less valuable and more dangerous under 

the First Amendment.  But once open and public political speech itself is 

deemed equivalent to monetary contributions, the footholds on the 

slippery slope created by past decisions all but vanish, and all political 

speech becomes equally regulable.  In fact, nothing in the decision below 

logically distinguishes from the speech regulated here a myriad other 

forms of advocacy that may provide value to a political committee by 

furthering its cause.  Editorial commentary, direct endorsements, favorable 

analysis of the issue subject to vote, and even interviews with some or all 

of the competing parties all serve to generate publicity, to persuade, and to 



11 

influence the outcome of an election.  Each of those examples is thus a 

thing of “value” provided to a political committee and thus could be 

categorized as an in-kind contribution under the reasoning below.4 

Such a conception of the First Amendment is an abomination and 

should not be condoned by this Court.  Whatever constitutional latitude 

the State has in regulating the donation of money, goods, or services to 

political campaigns, it should not be extended to pure-speech advocacy 

simply because such advocacy has “value” that can be monetized.  Rather, 

it is the essential predicate of the First Amendment that speech – whether 

disseminated through the press or otherwise – is different and more 

valuable than non-speech activities.  The decision below treats speech the 

same as such lesser non-speech activities and thereby contradicts that 

essential predicate and violates the First Amendment. 

                                                 
4 The fact that there is a statutory exemption for certain press activities does not change 
the constitutional deficiency of the theory below, which provides no reason to require 
such an exemption given that the press has no greater rights than anyone else.  Indeed, if 
the speech here can be regulated consistent with the First Amendment, then there is no 
reason why the identical speech made from a soapbox, rather than a radio booth, could 
not be regulated notwithstanding the First Amendment.  That certain statutory defenses 
and limitations currently might protect such speech does nothing to change the 
constitutional analysis or remedy the error of such analysis. 



12 

B. THE STATE LACKS ANY COMPELLING INTEREST TO 
REGULATE THE SPEECH IN THIS CASE, REGARDLESS OF 
HOW CATEGORIZED. 

Wholly apart from whether the State may properly categorize pure 

speech as a contribution consistent with the First Amendment, the State 

lacks any compelling interest in regulating the speech in this case because 

it does not concern candidates or campaigns for office, the “contribution” 

is not attenuated from the apparent source of the resulting speech itself, 

the speech has no possibility whatsoever of misleading the public 

regarding who supports the ballot proposition, and the speech has no 

possibility of unduly influencing office-holders or otherwise “corrupting” 

government. 

The decision below and the Municipalities identified several 

government interests that they suggest support disclosure and reporting 

requirements for the speech at issue here.  The Superior Court, for 

example, quotes at length from the Declaration of Policy for the FCPA, 

listing a variety of good-government concerns underlying the FCPA.  Oct. 

26, 2005 Opinion, at 5-6 (citing RCW 42.17.010).  But from that list of 

policy concerns, items (2), (3), (4), (6), (8), and (10) each relate to 

financial dealings relating to candidates and elected officials, and have no 

application at all to ballot measures.5  That leaves only items (1), (5), and 

                                                 
5 Items (7) and (9) from the list were not cited by the district court at all. 



13 

(11) from the list of policy concerns that might even conceivably apply to 

this case.  Those items declare: 

(1) That political campaign and lobbying contributions and 
expenditures be fully disclosed to the public and that 
secrecy is to be avoided. 
 

* * * 
 
(5) That public confidence in government at all levels is 
essential and must be promoted by all possible means. 
 

* * * 
 
(11) That, mindful of the right of individuals to privacy and 
of the desirability of the efficient administration of 
government, full access to information concerning the 
conduct of government on every level must be assured as a 
fundamental and necessary precondition to the sound 
governance of a free society. 

RCW 42.17.010.  But there is nothing to suggest that the speech here 

implicates those concerns either in that no “secrecy” is involved, public 

confidence in government cannot be affected, and the public has full 

access to all the relevant information from the speech itself. 

Both the court below and the Municipalities cite to this Court’s 

decision in Fritz v. Gorton, 83 Wn.2d 275, 309, 517 P.2d 911 (1974), app. 

dismissed, 417 U.S. 902 (1974), for the propositions that disclosure 

provides the public with information on “‘the sources and magnitude of 

financial and persuasional influences upon the government.’”  Resp. Br. at 

30-31 (quoting Fritz).  But the only influence in this case is the 



14 

persuasiveness of the speech to the public; and all information relating to 

such persuasiveness is already apparent from the face of the speech. 

The Municipalities’ further reliance on  California Pro-Life 

Council, Inc. v. Getman, 328 F.3d 1088 (9th Cir. 2003), is likewise 

unavailing.  Getman involved a challenge by a non-profit corporation to a 

California law requiring the reporting of various contributions and 

expenditures relating to a ballot measure.  That case, however, involved 

speech by the corporation and financial contributions received by the 

corporation, not in-kind contributions of pure speech by individual 

political supporters.  Although the court remanded for further 

consideration of the alleged state interests at stake, the court noted that 

strict scrutiny would apply such that those interests must be compelling 

and the law narrowly tailored to meet those interests.  328 F.3d at 1101.   

In determining that California’s rule was not per se 

unconstitutional and that California might be able to show a compelling 

interest in disclosure, the court relied upon a variety of cases all dealing 

with corporate speech and the disclosure of expenditures by, and financial 

contributions to, such corporate speakers.  Id. at 1102.  In the one case 

discussed in Getman that did involve direct individual speech concerning a 

ballot measure, the Ninth Circuit noted the Supreme Court’s rejection of 



15 

an “inform[ed] electorate” interest and expressly distinguished that case 

from one involving expenditures or contributions of “money.”  Id. at 

1103-04 (discussing and distinguishing McIntyre v. Ohio Elections 

Comm’n, 514 U.S. 334 (1995)). 

The Ninth Circuit also recognized that the only conceivable 

interest in the ballot-measure context was “informational,” and described 

that interest as relating to voter knowledge regarding “‘where political 

money comes from,’” knowing who “backs or opposes a given initiative,” 

and “knowing who is lobbying for their vote.”  Id. at 1105-06; id. at 1106 

(law provides “information from those who for hire attempt to influence 

legislation or who collect or spend funds for that purpose”) (emphasis 

added).6  But none of those versions of the informational interest applies 

in the context of direct speech, not for hire, by political supporters 

themselves.  The voters in such a case know precisely “who” backs the 

initiative – here Wilbur and Carlson.  They were speaking for themselves, 

not as paid mouthpieces for an undisclosed third party, and there is simply 

                                                 
6 The Municipalities’ reliance, Resp. Br. at 29, upon the U.S. Supreme Court’s treatment 
of expenditures and contributions for “electioneering communications” in McConnell v. 
FEC, 540 U.S. 93, 104 (2003), is particularly off base given that the entire point of 
McConnell, and of the very definition of electioneering communications, is that it was 
not genuinely related to issues, but rather to candidates, and hence had a potential 
corrupting effect.  In the context of an initiative campaign, however, there are no 
candidates at all, and the entire predicate for McConnell and the treatment of 
electioneering communications is absent.  Nothing in McConnell suggests the speech 
here could be regulated in the manner that electioneering communications are regulated. 



16 

no issue of them having masked some other interest from the electorate.  

Indeed, given that the informational interest was insufficient in McIntyre 

to require disclosure of anonymous direct speech, that interest a fortiori is 

inadequate here where the public is fully informed as to the identity and 

interests of the speakers by the very speech at issue itself. 

Any informational interest that the State might have in requiring 

disclosure of financial or non-speech contributions in support of ballot 

initiatives simply does not apply in this case.  Because the open and public 

speech held to be a contribution was effectively self-disclosing, the State’s 

interest certainly cannot be deemed compelling, and the requirement of 

further disclosure is not narrowly tailored to accomplish anything 

meaningful or to justify the added burdens of formal disclosure. 

II. THE FEC’S TREATMENT OF THE FEDERAL PRESS EXEMPTION 
ILLUSTRATES THE FIRST AMENDMENT INTERESTS AT STAKE. 

The grave First Amendment problems with applying campaign 

finance laws to the speech at issue in this case are one reason why both 

Washington State and the federal government contain press exemptions in 

their campaign finance laws.  Washington’s press exemption provides that 

a “contribution” does not include a “news item, feature, commentary, or 

editorial in a regularly scheduled news medium that is of primary interest 

to the general public, that is in a news medium controlled by a person 



17 

whose business is that news medium, and that is not controlled by a 

candidate or a political committee.”  Former RCW 42.17.020(14)(b)(iv).  

Both parties agree that the exemption is analogous to the federal 

exemption for press activities, though they disagree on the implications of 

the analogy.  

The parties both discuss the FEC’s decision of In the Matter of the 

Honorable Robert K. Dornan, MUR 4689 (FEC, Feb. 14, 2000), drawing 

different lessons therefrom.  Amici agree with appellants that the proper 

lesson to be drawn from Dornan is the need to construe the press 

exemption in such a manner as protects the important First Amendment 

interests at stake.  Rather than discuss Dornan further, however, amici 

note that a later case from the FEC confirms such lessons. 

The FEC decision of In the Matter of Dave Ross, et al., MUR 5555 

(FEC Mar. 17, 2006), applies Dornan to the activities of another radio-

host/candidate and again confirms the applicability of the press exemption.  

The General Counsel’s report, adopted by the FEC as its opinion, noted 

that, as in this case, the “media entity” – a radio station – at issue was not 

“owned or controlled” by any political party, committee, or candidate, and 

that the entity did not alter the format, distribution, or other aspects of its 

programs and hence was “acting within its legitimate press function.”  



18 

Ross, at 5-6.7  The exception was held to apply regardless whether the 

speech at issue contained “express advocacy,” “endorse[d] candidates,” or 

“provided references to other sources for additional information.”  Id. at 9.  

Indeed, Ross determined that the exception applied even where the speech 

might otherwise be deemed a “coordinated contribution.”  Id. at 12.8   

A further Statement of Reasons by three of the six Commissioners 

pointed out that the media exception is even easier to meet than might 

have been suggested by Dornan and “does not require any content 

analysis of the radio shows.”  Statement of Reasons of Chairman Michael 

E. Toner and Commissioners David M. Mason and Hans A. von 

Spakovsky, In the Matter of Dave Ross, et al., MUR 5555 (FEC Mar. 17, 

2006), at 4. 

Just as the FEC has applied the press exemption in a manner 

respecting First Amendment interests, even where the charges were 

leveled against the media entity itself, not merely the individual hosts as 

here, so should this Court construe Washington’s media exemption to 

                                                 
7 That the specific content of the commentary was controlled by the hosts both in Ross 
and in the present case (even assuming they are agents or principals of the committee) is 
irrelevant insofar as they are allotted discretion over that time in the normal course of 
their roles as radio commentators and they are never charged for such time.  But even if 
the particular program could be said to be controlled by agents for the committee, that is 
a far cry from showing that the medium itself is controlled by them. 
8 Wilbur and Carlson’s relationship to NNGT, whatever it was, thus has no relevance 
here. 



19 

protect important First Amendment values and to avoid having to reach 

the constitutional issue. 

The attempt by the Superior Court and the Municipalities to 

distinguish the speech here because some of the speech involved a 

fundraising solicitation wholly misses the mark.  As appellants have 

explained, much of the speech required to be reported as a contribution 

was not fundraising, but instead simple direct advocacy in support of the 

ballot measure and for petition-gathering efforts.  The notion that such 

speech is anything but pure issue advocacy is absurd.  And even 

fundraising speech does not lose its status as protected advocacy by the 

mere request for money.  See Riley v.  National Federation of the Blind of 

North Carolina, 487 U.S. 781 (1988).   

Labeling the speech here “political advertising” does not change 

the analysis.  As an initial matter, there is no meaningful difference 

between political advertising and political advocacy or editorializing, and 

hence even political advertising is fully protected.  Furthermore, nothing 

in the law defines political advertising itself as a “contribution.”  Rather, it 

is “[t]he financing by a person of the dissemination … of political 

advertising prepared by a … political committee” that is a contribution, 

and there was no “financing” involved in this case, just direct speech.  



20 

Former RCW 42.17.020(14)(a)(iii) (emphasis added).9  Direct political 

advertising by the a speaker himself, not financed by some third party, is 

not a contribution under a properly reading of the law informed and 

limited by First Amendment concerns. 

CONCLUSION 

For the foregoing reasons, the decision below should be reversed. 

 

Respectfully Submitted, 
 
 
s/____________ 
Diana M. Kirchheim 
    WSBA No. 29791 
GROEN STEPHENS & KLINGE LLP 
11100 NE 8th Street, Suite 750 
Bellevue, WA 98004 
(425) 453-6206 

 
Erik S. Jaffe 
ERIK S. JAFFE, P.C. 
5101 34th Street, N.W. 
Washington, D.C.  20008 
(202) 237-8165 
 
Counsel for Amici Curiae 

 
May 9, 2006 

 
 

                                                 
9 And the limitation to the financing of such advertising that is “prepared by” a political 
committee shows that the concern is with undisclosed support of speech that is 
purportedly by the committee itself, and hence to some degree misleading as to the true 
sponsor of the speech – the undisclosed person financing it. 



 
 
 
 
 
 
 

APPENDIX 



4 

m 

J,I 
. 1 

2 
3 
4 
S FIRST GENERAL COUNSEL'S REPORT 
6 
7 
8 
9 

10 
11 
12 
13 
14 
-1s COMPLAINANT: 
16 
17 'RESPONDENTS: 
18 

br5f 20 
km 21 
r-4 
t:r 22 RELEVANTSTATUTES 
051' 23 ANDREGULATIONS: 
t31 24 
kI3c .25 

26 
27 
38 
29 
30 
..3 1 
32 'INTERNAL REPORTS CHECKED: 
33 
34 EDERAL AGENCIES CHECKED: 
3s 
36 Im INTRODUCTION 

(231 

;;;; 19 

lw. 

MUR: *ssss 
DATE COMPLAINT m: October 5,2004 
'DATE OF NOTIFICATION: o c t o b e r . 1 3 , ~  
LAST RESPONSE RECEIVED: Nov. 2 1 , a  
DATE ACTIVATED: Awust 9,- 

EXPIRATION OFSOL May 20, 

Chris v,@nce 

Dave Ross 
Friends of Dave Ross and Philip Uoyldl'in Ms. 
official capacity as tietisuer 
Enmom Seattk, LIdJ.&i/b/a -0-m.: 

r2 U.S.C. Q 441i(e)(l)(A) 
2 U.S.C. 8 441b(a) 
2 U.S.C. Q 431(9(B)(i) 
2 U.S.C. 5 434 (f)(3)(B)(i) 
11 C.F.R. 8 109.21 
11 C.F.R. Q 100.73 
1'1 C.F.R. 8 100.132 
11 C.F.R. Q 1we29(c)(2) 

None 

None 

37 :Dave ROSS, host of a talk show on radio station KIRO-AM in Seattk, ~ m ~ , ' w : ~ i a  

38 -cmdidate for U.S. Representative .from the 8" Congxessional Di~~trict of Wiishington : i n m e  

39 Thecomplaint in this matter alleges that in a variety of ways, KIRO-AM.howi~.-md 

.40 

41 

willfully made, and ROSS and his campaign committee knowingly and willfully axqted, illggal 

corporate in-kind contributicm. Because we conclude that the media exemption applies, yye 



- 2  MUR5555 - 
First General Counsel’s Report 

1 

2 

3 

4 

3 

6 

7 

8 

9 

10. 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

recommend that the Commission find no reason to believe that any of the respondents violated 

the Act in connection with the allegations in MUR3555, and close the ‘file. 

11. FACTS 

Dave Ross is a radio talk show host in Seattle, Washington. Ross has hosted ‘The’Dave 

Ross Show” (the “Show”) on KIRO-AM (the “station”) since 1987.’ The Show airs in 

Washington’s 8* Congressional District five days a week for three.hours a day, and on it Ross 

-- 

“discusses news, cuqent events, politics, entertainment, technology, and a range of Other 

subjects.” See Response of Dave Ross and Friends of Dave Ross (“Ross Response”) at 4; see 

also Response of Entercorn and KIRO-AM (“KIRO Response”) at -2. In addition to broadcasting 

his own show, Ross occasionally provides short commentaries while *‘substituting for Charles 

Osgood on “The Osgood File” on CBS News Radio, which is carried by approximately 240, 

stations nationwide, including KIRO-AM. Id. 

- 

, 

I ,  

* 

Complainant alleges that Dave Ross effectively received free air time on his own show to 

promote his candidacy, and that the radio station illegally contributed to his campaign by 

providing him with that air time and continuing to promote the Show throughout the-2004 

campaign season. Specifically, complainant asserts the following: 

0 On May 5,2004, during the Show, Ross first discussed on theair the possibility of his 

running for Washington’s 8” Congressional District seat. 

Between May 5 and May 20,2004, a.guest host on the Show allegedly asked listeners 0 

whether Ross should run for Congress, and an online survey on the same topic ran on 

the station’s web site. 

’ Because Entercorn Seattle, LLC (“Entercorn”) owns and operates KIRO-AM, OGC also notified Entercorn of the 
complaint. 



MUR ‘5555 
First General Counsel’s Report 

1 

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

0 On May 20,2004, Ross announced his decision to run for Congress, saying that he 

would stay on the air until July.2 

0 Also on May 20, saccording to a Seattle Times column attached to the complaint, the 

KIRO-AM web site reportedly “heralded Ross’ candidacy with headlines stating 

‘Dave for Congress (1)’ and ‘Dave for Congress (2),’ and a prominent link to his 

campaign Web site.” See Complaint,‘Ex. 10. 

0 In June of 2004, Dave Ross became a candidate for Congress from Washington’s 8th 

Congressional Distri~t.~ Ross stayed on the air and continued to host the Show until 

- July 23,2004, when he began a leave of absence until after the general election in 
’ 

November 2004. 

0 From July 23,2004, when Ross stopped hosting his show, through the genetal 

election in *November, KIRO-AM continued referring to Ross’ daily time slot as “The 

Dave Ross Show,” usingguest hosts to run it. The station also continued promoting 

“The Dave Ross Show” on the air and on its web site. 

From August 16 through August 20, Ross gave 19 commentary pieces €or CBS News 

radio, which “may have aired in Washington’s 8* Congressional District on CBS 

0 

Complainant asserts that Ross announced his candidacy “on his own talk show.” See Complaint at 1. According 
to contemporary news reports attached to the Complaint at Ex. 6 & 7, however, Ross announced his candidacy 
during an event called “Battle of the Talk Show Hosts,” broadcast on -0-AM in the evening of May 20,2004. 
See Sparks Fly Over Radw Host’s Political Bid, CHI. TRIB., May 23,2004, at C15; and Warren Cornwall, Ross 
Reveals He’s Candidate, S u m  TIMES, May 2 1,2004, at B 1. The station’s response states that Ross’ 
announcement was in response to a direct question asked of him by the emcee of the event concerning “rumors” she 
had heard. See KIRO Response at 2. -Neither KIRO nor Entercom had prior knowledge that such an exchange 
wouldoccur. Id. 

’ Though complainant and respondents dispute the date Ross officially became a candidate for federal ofice, it 
appears from the Committee’s disclosure reports that Dave Ross became a candidate under 2 U.S.C. §431(2) and 11 
C.F.R. 6 lOO.3( 1) on June 2,2004, when he received contributions aggregating in excess of $5,000. 



MUR ‘55’5’5 
+irstGeneral Counsel’s Report . . ’  

4 

1 affiliate -0-AM.” The station states that, “it is believed that KIRO discontinued 

2 

3 

airing [Ross’ CBS] commentaries until after the election.” KIRO Response at4. 

On September 14,2004, Dave Ross won the primary election. On September 15, 0 

4 

5 

according to a news article in the Seattle Times, ‘“The Dave Ross Show’ featured 

Dave Ross as special guest to discuss his primary victory.” See Complaint, Ex. 15. 

6 Ross lost the general election on November.2,2004, and on November 3 he returned to 

7 hosting the Show on KIRO-AM. 

8 111. LEGAL ANALYSIS 

12 
c:y 
w 

14 

15 

16 

17 

A. 

The Federal Election Act of 1971, as amended (the “Act”), prohibits corporations from 

Alleged Corporate Contributions and the Media Exemption 

making contributions or expenditures from their .general treasury funds “in connection with” the 

election of any candidate for Federal office. 2 U.S.C. 5 441b(a). The Act defines “contribution” 

and “expenditure” to include “anything of value” made for the purpose of influencing any ’ 

election for Federal office. 2 U.S.C. 5 431(8) and (9). The term’ “anything of value” includes in- 

kind contributions. 11 C.F.R. § 100.’52(d)(l). Contributions and expenditures must be disclosed 

under the Act. 2 U.S.C. 55 432 and 434. 

The Act’s media exemption excludes from the definitions of contribution and expenditure 

18 

19 

20 

21 

22 

“any cost incurred in covering or carrying a news story, commentary, or editorial by any 

broadcasting station . . . unless the facility is owned or controlled by any political party, political 

committee, or candidate.” 2 U.S.C. 5 431(9)(B)(i); 11 C.F.R. 55 100.73 and 100.132. 

Any party claiming the media exemption is subject to a two-part test. First, the 

Commission asks whether the entity engaging in the activity is a media entity within the meaning 

23 of the Act and the Comission’s regulations. See Advisory Opinion 2005-16 (Fired Up) at 5 



MUR 5555 
First General Counsel’s Report 

3 

- 1  

2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 
V$ 

tT 12 F : y  

14 

13 

16 

17 

18 

19 

20 

and other advisory opinions cited therein. Second, the Commission, in determining the 

exemption’s scope, inquires (a) whether the media entity is owned or controjled by a political 

party, committee, or candidate; and, if not, (b) whether the entity was functioning within the 
. *  

scope of a legitimate media entity at the time of the alleged violation. If the mediaentity is 

independent of any political party, committee, or candidate, and if it was acting as a legitimate 

media entity at the time of the alleged violation, it is exempt from the Act’s restrictions on 

corporate contributions and expenditures, and the Commission’s inquiry should end. See id.; see 

also Reader’s Digest Association v. FEC, 509 F. Supp. 1.210, 1215 (S.D.N.Y. 1981); and FEC v. 

Phillips Publishing, 517 F. Supp. 1308,1312-13 (D:D.C. 1981). As the Commission noted in-a 

recent Advisory Opinion, bb[t]wo considerations in applying this analysis include whether the 

entity’s materials are available to the general public and are comparable in form to those 

ordinarily issued by the entity.” Advisory Opinion 2005-16 (Fired Up) (citing, in part, FEC v. 

Massachusetts Citizens for Lve, Inc., 479 U.S. 238,23 1 (1986) (“MCFL“))? 

KIRO-AM, a broadcast radio station owned and operated by Entercom Seattle,-LLC, 

whose parent company is- Entercom Communications Corporation,’ one of the largest radio 

broadcasting companies in the United States, see Ross Response -ata4; KIRO Response at 1, is the 

type of media entity covered by the media exemption and is not owned or controlled by a 

political party, committee or candidate. The-sole question in this matter, then, is whether, in the 

course of the facts and events stated above, the station was acting within its legitimate press 

function. On this question, MUR 4689 (Doman) is instructive. 

~~ 

? Because we determined the press exemption applies in this matter, we have not analyzed the facts on the basis of 
three earlier Advisory Opinions addressing similar situations where talk show hosts were also candidates for Federal 
office. See Advisory Opinions 1977-42 (Hechler), 19925 (Moran) and 1992-37 (Terry). In all three instame, the 
Commission determined, on the basis of the requests, that the media forum was not to be provided to the hosts “for 
the purpose of influencing any election for Federal office,” and therefore concluded that the air time would not be 
“contributions” to them or “expenditures” on their behalf by the broadcasting entities. The media exemption was 
not a factor in the Commission’s analyses. 



MUR5555 
First General Counsel’s Report 

6 

1 

2 

3 

‘ 4  

5 

6 

7 

8 

9 
tmt  

15 

16 

17 

18 

19 

In 2000, the Commission, by a vote of 4-2, found no reason to believe that Robert 

Dornan, a Federal candidate who guest hosted several nationally-syndicated radio shows on 
’ 

various broadcasting stations, his campaign committee, or two radio networks violated the Act. 

See MUR 4689. In that matter, Dornan allegedly used radio air time to attack his political 

opponent and expressly advocate on behalf of his own election. 

According to the Statement of Reasons of the four commissioners who voted to find no 

reason to believe, because the broadcasting stations involved were not owned or controlled by a 

party or candidate and the entities were acting in their capacities as members of the media in 

airing the programs -- with no indication that any aspect of the shows were different when 

Dornan guest-hosted than when the regular host appe-ad -- the media exemption applied. See 

Statement of Reasons by Commissioners Wold, Elliott, Mason, and Sandstrom in MUR 4689. 

Since it “appeared that the activities complained of [were] protected by the press exemption,” the 

four commissioners stated that the Commission lacked subject matter jurisdiction in the matter 

and could not proceed further. Specifically, the Commission was precluded from “inquin.ng 

further into the contents of Mr. Dornan’s speech.” Zd. at 3.5 

There appears to be even less indication here than in the Dornan matter that anything 

about the Show changed after Ross became a candidate and stayed on the air. “The Dave Ross 

Show” has long been a regular broadcast containing “news stor[ies], commentary, or editorial,” 

as required by 11 C.F.R. 5 100.73. Moreover, the Ross Response explicitly states that “[nleither 

’ The four commissioners also stated there was no evidence that Dornan was invited to be guest host because of 
any possible future status as a candidate, and that he did not appear to be acandidate when most of the programs 
aired. Id. They further stated that, even if they had determined that the press exemption was not applicable, they 
would have declined to pursue the matter for reasons of prosecutorial discretion. Id. Commissioner Mason, 
“[wlhile in complete agreement with the joint agreement (he] signed with [his] colleagues,” also wrote an Additional 
Statement of Reasons in the Dornan matter “to emphasize (his] view that this matter . . . did not constitute a close 
call [because] [tlhe media exemption. . . so clearly applies that pursuing this matter would not have been 
substantially justified.” Additional Statement of Reasons by Commissioner .Mason in MUR 4689 at 1. 



. .  

MUR -5533 
FirstGeneral Counsel’s Report 

7 n 

’- 1 

2 

the format, distribution, or other aspects of production of The Dave Ross Show were altered for 

the period in question of May 5,2004, through July 23,2004.” Ross Response at 4; see also 

3 KIRO Response at 3 (“Mr. Ross was not permitted to alter the format of his show in any way to 

4 assist in his campaign for office”). Contemporary press articles from The Seattle Post- 

5 Zntelligencer attached to the complaint reported that Ross would not use the Show “for , 

6 

7 

electioneering,” and that Ross “promised station management that he would not use his show for 

campaigning or for discussing issues that would be of unique interest to voters in the 8* 

8 

9 
(re‘ 
‘‘=I[ io 
t n  
MI 
IQ 11 
?dl 

12 rJ‘ 
tr 
0 

13 

14 

District.” See Complaint at Ex. 9 and 11. There isno information in the complaint or elsewhere 

suggesting he reneged on this promise. In fact, as noted in thestation’s response, “in addition to 

avoiding discussion of his candidacy, Mr. Ross specifically avoided any solicitation of or 

response to any questions by listeners regarding his candidacy during the call-in portions of the 

show.” KIRO Response at 3. Moreover, “[olther on-air personalities were also given strict 

directives [by the station] prohibiting them from referring to Mr. Ross’ campaign on the air.” Id. 

Only twice did Ross refer to his candidacy or potential candidacy on KIRO before taking 
r3 

15 a leave of absence. On May 5, he stated on the Show that he was considering running, and on 

16 May 20, in response to a question posed to him on the “Battle of the Talk Show Hosts” program, 

17 

18 

he acknowledged that he was running. We have no indication that Ross did anything more on 

these occasions than make simple statements along these lines, and therefore these incidents do 

19 not appear to take either the May 5 “Dave Ross Show” or the May20/“Battle of the Talk Show 

20 

21 

Hosts” outside the station’s legitimate press function. 

As to Ross’ guest interview about his primary election victory, the station’s response 

22 states that the format of the interview was “undertaken in a format that would be used to 

23 ’ interview any current candidate for office.” KIRO Response at 4. The station points out that it 



MUR555 5 
First General Counsel’s Report 

8 

1 

2 

also interviewed “all of Mr. Ross’ potential Republican opponents in the primary,” aired a debate 

between Ross and his Republican opponent, Mr. Reichert, and also hosted Mr. Reichert alone for 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

15 

16 

17 

an interview on October 19,2004. Id. All such events also appear to fall within the legitimate 

press function of KIRO-AM radio. More generally, we have no indication that the broadcasts of 

“The Dave Ross Show” as broadcast with -guest hosts between July 23 and election day were 

anything other than regularly scheduled programs of news, editorials or commentary. 

L 

Similarly, in the 19 transcripts of Ross’ appearances on CBS Radio’s “The Osgood File” 

submitted with the complaint, there is no instance of Ross even mentioning his candidacy, let 

alone expressly promoting his own campaign or attacking that of another. See Complaint, Ex. 

13. All of these commentaries appear well within the legitimate press function of CBS and 

KIRO-AM radio. 

3 

The “poll” taken on the air and on the KlRO web site asking whether Ross should 

become a candidate also appears to fall within the media exemption. See Advisory Opinion 

2004-7 (advising M’TV that online and call-in audience survey would be within its “legitimate 

press function”). The Show regularly featured discussions about news, politics, and current 

events. It falls within the range of what qualifies as a “legitimate press activity” for such a show 

to post on its web site surveys regarding issues in politics, current events, and popular culture. 

18 

19 

Online surveys regarding current events are, in fact, commonly found posted on any number of 

radio show web sites: and, again, are well within the shows’ legitimate press function. 

20 

21 

Moreover, although the results of the survey are unknown, it does not appear that any attempt 

was made to have it be statistically accurate, and there is no allegation or information that Ross 

See, e.g., www.rushlimbaugh.com, www.hannity.com, and www.bigeddieradio.com. Indeed, in October2005, 
after President Bush’s announcement, KIRO-AM’s web site (found at www.kiro7 10.com) featured an online poll 
asking listeners to “[rlate the selection of Harriet Miem as the new Supreme Court nominee.” 



1 

-2 

3 

4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

9 MUR 3555 - 
First General Counsel’s Report 

or the Committee requested, authorized, pre-arranged or coordinated the-conducting of the poll 

prior to its being made public, or used its results. See 11 C.F.R. ‘3 106.4(b) and (c). The poll, 

therefore, should not be treated as a “testing the waters” contribution or expenditure. See 

11 C.F.R. 8s lOO.l3l(a) and 101.3. 

Finally, the complaint alleges that KRO-AM’s web site posted “Ross for Congress” 

headlines and a link to the Ross campaign web site immediately after Ross’ announcement of 

candidacy on May 20,2004, but provides no further details? We do not have a copy of the 

station’s web site that carried those alleged communications. Because we could not locate a 

copy of the web site as it stood on May 21,2004, and complainant did not include one, we can 

not know what text accompanied the “Dave for Congress” headlines, or whether the 

accompanying text was anything other than news stories about Ross’ declaration of candidacy, 

itself a newsworthy event. According to the station, “although there were contemporaneous 

references to Mr. Ross’ announcement at that time, KIRO officials ordered their removal 

immediately after these references were discovered.” KIRO Response at -6. To the extent these 

materials may have contained express advocacy, entities falling within the media exemption may 

endorse candidates and provide references to other sources for additional infonnation. See 

Advisory Opinion 2005-16 at 6 (Fired Up) (concluding that because the entity is a press entity, 

and neither it nor its web site is owned orcontrolled by a political party, committee, or candidate, 

the cost for covering news stones, commentary and editorials on its web sites - even those 

lacking objectivity - were covered by the press exemption); see also IURO Response at 6 

’ The complaint includes two unnumbered attachments following Ex. 15, which appear to show a logo for KIRO- 
AM that resembles a logo that reads “Dave Ross for Congress.” The station “categorically denies giving Mr. Ross 
any permission to use any type of KIRO trade dress inconnection with his campaign for office.” It states, however, 
that when it learned of the “similarity” between the station’s logo and the campaign logo, “it demanded that the logo 
be changed,” and “it is Entercom’s understanding that it was.” KIRO Response at 3. 



MUR 5555 
First General Counsel’s Report 

10 

1 

.2 

3 

.4 

5 

6 

7 

8 

9 

10 

11 

12 

13 

14 

15 

16 

17 

18 

19 

20 

21 

22 

(“[Rleferences to ’Mr. Ross’ announcement . . . were also protected by the press exemption as the . 
KIRO web site was merely an extension of the radio station’s regular media operations.”) 

B. Alleged Electioneering Communications 

1. CBS News Radio 

The same media exemption analysis discussed above also applies to Ross’ appearances 

on CBS News Radio, possibly broadcast through KIRO-AM, between August 16 and20,2004. 

According to the station’s response, it believes that although Ross continued to provide 

commentaries for CBS after he left the Show on July 23,2004, KkO discontinued airing the 

commentaries until after the .general election. See KIRO Response at 4. At no time during those 

broadcasts did Ross mention his candidacy. See discussion, supra. An electioneering 

communication occurs where a broadcast, cable, or satellite communication targeted to the 

relevant electorate clearly identifies a Federal candidate within 30 days of a primary election or 

60 days of a general election. See 11 C.F.R. fj 100.29(a). Although Ross, a candidate, was 

clearly identified during those broadcasts within 30 days of his September 14,2004 primary, see 

Complaint, Ex. 13, such communication “appearing in a news story, commentary, or editorial 

distributed through the facilities of any broadcast station” not owned or controlled by any 

political party, committee, or candidate is excluded from the definition of “electioneering 

communication” under 2 U.S.C. 5 434(f)(3)(B) and 11 C.F.R. 5 100.29(c)(2). 

In this case, neither CBS News Radio nor -0-AM are owned or controlled by any 

political party, committee or candidate. Those broadcasts, then, also fall within the legitimate 

press function of CBS News Radio and KIRO-AM, and qualify for the specific media exemption 

for electioneering communications.8 

The complaint did not name CBS News Radio as a respondent. In view of our recommended disposition, we are 
not recommending that CBS News Radio be qgenerated as a respondent. 



MUR ’5555 
First General Counsel’s Report 

2. KIRO-AM 

11 

Dave Ross stopped hosting the Show on July 23,2004, more than 30 days before the 

primary election on September 9, and more than 60 days before the .general election on 

November 2. As noted, the Show continued to be broadcast with guest hosts under the name 

“The Dave Ross Show.” KIRO-AM also continued advertising the Show on the air after July 23, 

broadcasting promotions for ‘The Dave Ross Show” in the 8* Congressional District within 30 

days of the primary and within 60 days of the general election. Although motive is not relevant 

to whether a communication is considered “electioneering,” according to the station, it didso 

“based solely upon business decisions in order to prevent dilution of its most coveted on-air 

product.” KIRO Response at 5. 

KIRO’s broadcasts of the Show under the name “The Dave Ross Show” within the 

electioneering communications period qualified for the specific media exemption for 

electioneering communications just as they qudified Tor the media exemption from the definition 

of “expenditure.” As for the promotional spots, several courts havenmpized the dissemination 

of publicity to be the “normal business activity of a press entity” deemed to fall within the media 

exemption of the Act. See MCFL, 479 U.S. at 251 (citing Phillips Publishing, ‘517 F.Supp. at 

1313; and Reader’s Digest, 509 F.Supp. 1210). The Commission, too, addxessed this issue in an 

Advisory Opinion to MTV, advising that promotions intended to “publicize [a] program” would 

fall within its “legitimate press function.” Advisory Opinion 2004-7 at 5 (quoting Reader’s 

Digest, 509 F. Supp. at 1215 (noting the media exemption applied to magazine’s dissemination 

of promotional materials whose purpose was “to publicize [an] issue of the magazine”); and 

quoting Phillips Publishing, 517 F. Supp. at 1313 {stating that obtaining publicity qualifies as a 

“normal, legitimate press function[]”)). In the same opinion, the Commission reached the 

’ 



I 

MUR”5’5’55 
First General Counsel’s Report 

12 

1 conclusion that “any broadcast, satellite or radio-communication that MTV undertakes as part of 

c 

2 its press functions is exempt from the definition of electioneering communication.” Advisory 

3 Opinion #2004-7 at ‘8. 

4 

5 

6 

7 C. Coordinated Communications Allegations 

8 

For the same reasons the Show’s broadcasts qualify for the Act’s general media 

exemption, then, the station’s continued promotional use of the Show’s name also qualifies ‘for 

the media exemption for what would otherwise be an electioneering communication. - 

The media exemption, where applicable, also encompasses what otherwtse would be 

9 
rdf 

14 

1’5 

16 

17 

18 

19 

*20 

21 

22 

23 

deemed a “coordinated communication” between a candidate or committee and a bonafide 

corporate media entity, which might lead to violations of section4lb. See 11 C.F.R. 

s109.21(b); 11 C.F.R. 53 100.73 and 100.132. Since the media exemption applies to the activity 

in this case, the alleged coordinated communications do not violate the Act. 

D. “Soft Money” Allegations 

Federal candidates and their agents, or entities directly or indirectly established, financed, 

maintained or controlled by, or acting on behalf of one or more candidates, are restricted from 

soliciting, receiving, directing, transferring, or spending “soft money,” i.e., funds that are not 

subject to the limitations, prohibitions, and reporting requirements of the Act. See #2 U.’S.C. 

9 441i(e)(l)(A). Neither Ross nor the Committee appear to be in violation of this provision. 

Though complainant chmges that Ross continuing to broadcast his show resulted in “free 

corporate air time” €or his campaign, because these activities are exempt from the definitions of 

“contribution” and “expenditure” under the media exemption, 11 C.F.R. 98 100.73 and 100.132, 

neither he nor the Committee received illegal corporate contributions in violation of 2 U.S.C. 

5 44 li(e)( l)(A). 



1 

2 

3 

4 

5 
6 
7 
43 
9 

10 
11 
12 
13 
14 
15 
16 
17 
18 
19 
20 
21 
22 
23 
24 
25 
26 
27 
28 
29 

1MUR “555 5 
First General Counsel’s Report 

13 

Based on the above, this Office recommends that the Commission find no reason to 

believe that Dave Ross; Friends of Dave Ross and Philip Lloyd, in his official capacity as 

treasurer; or Entercom Seattle, LLC (d/b/a KIRO-AM) violated the Act, and close the file. . 

V. RECOMMENDATIONS I -  

1. Find no reason to believe that Dave Ross; Friends of Dave Ross and Philip Lloyd,’ 
in his official capacity as treasurer; or Entercorn Seattle, LLC (d/b/a WRO-AM) 
violated the Federal Election Act of 1971, as amended, or the Commission’s 
regulations in connection with the allegations in MUR 55’55. 

2. . Close the file. 

4. Approve the appropriate letters. 

puty .Associate General Counsel 
for Enforcement 

Assist ant General Counsel 

Attorney 



. *  

. 

FEDERAL ELECTION COMMISSION 
WASHINGTON, DC 20463 

SENSITrVE 

BEFORE THE FEDERAL ELECTION COMMISSION 

In the Matter of 

Dave Ross 
Friends of Dave Ross 1 MUR 5555 
Philip Lloyd, in his official capacity as treasurer 
Entercom Seattle, LLC d/b/a KIRO-AM 1 

STATEMENT OF REASONS OF CHAIRMAN MICHAEL E. TONER AND 
COMMISSIONERS DAVID M. MASON AND HANS A. von SPAKOVSKY 

The Washington State Republican Party filed the complaint in this matter alleging that 
Respondents violated the Federal Election Campaign Act (“FECA”), 2 U.S.C. 5 431 et seq. The 
Commission voted unanimously to adopt the Office of General Counsel (“OGC”) 
recommendation to (1) find no reason to believe Respondents violated FECA and (2) close the 
file.’ 

Although we agree with the OGC recommendation, we write separately to clarify why 
the press exemption applies in this matter, because the standard is easier to meet than the 
analysis2 accompanying the recommendation might suggest and does not require any content 
analysis of the radio shows. 

I. BACKGROUND 

Respondent Dave Ross has a radio talk show on Respondent KIRO-AM in Seattle, 
Washington,’ that “discusses news, current events, politics, entertainment, technology, and a 
range of other subje~ts.”~ Rosf also provides occasional short commentaries on C3S News 
Radio, which KIRO carries? The station is owned by Respondent Entercom Seattle, LLC, which 

I First General Counsel’s Report (“GCR”) at 13 (Jan. 10, 2006). Voting affirmatively were Chairman Toner, Vice Chairman 
Lenhard, and Commissioners Mason, von Spakovsky, Walther, and Weintraub. 

Id. at 4-12. 

Id at 2,4. 

Id. at 2 (citing Resp. of Dave Ross and Friends of Dave Ross at 4; Resp. of Entercom and KIRO-AM at 2). 

’ Id 



. *  

Statement of Reasons in MI% 5535 
Page 2 of 6 

is owned by Entercom Communications Corporation? No political party, political committee, or 
candidate owns or controls the station.’ KIRO’s signal reaches a district* where Ross ran for the 
United States House of Representatives in the 2004 primary and general elections? 

Ross discussed the possibility of his candidacy on the air and later, on a show other than 
his own, acknowledged he was running.’O KIRO asked its audience - both on the air and via its 
website - whether Ross should run.” After Ross won the primary, KIRO interviewed himI2 on 
the Dave Ross Show. During the campaign, the show kept the Ross name,” and KIRO believes 
Ross continued doing commentaries on CBS Radio.I4 

In addition, the complaint makes un~ubstantiated’~ implications that KIRO heralded 
Ross’s candidacy on the KIRO website and provided a prominent link to the Ross campaign 
website. I6 

The complaint has multiple allegations of illegal contributions, expenditures, and 
electioneering communications. 

11. DISCUSSION 

In this matter, all of the allegations involve (1) a ‘‘cost incurred in covering or carrying a 
news story, commentary, or editorial” (2) carried or covered by a radio station, and (3) the 
facilities are not “owned or controlled by any political party, political committee, or 
candidate ... .” 11  C.F.R. 5 100.73. 

Under 2 U.S.C. $5 4,31(9)(B) and 434(f)(3)(B), all of the allegations (1) involve a “news 
story, commentary, or editorial” (2) distributed through a radio station’s facilities, and (3) the 

- -facilities-are not !‘owned or con-trolled -by-any political party, political committee, or 

‘Id. at 2 n. l .5 .  

’ Id. at 5, 10. 

*Id at 2,3 

Id. at 3,4. 

- - .- - . - 

- .  

- n-Z -,-.- --- - 
. 9  

‘ I  Id at 8,  see id at 2. 

‘’Id at 7-8. 

l3 See id at 4. 

l4 Id at 10. 

Is See id. at 9. 

“Id at 3. 



Statement of Reasons in MUR 5555 
Page 3 of 6 

candidate . . ..” Once those facts were established, this should have ended the investigation of 
this matter. 

As to the law, the final factor listed in FECA and the regulations does not look to whether 
a press entity is independent of a political party, political, committee, or candidate.” Instead, the 
inquiry is whether the facilities are owned or controlled by one. 11 C.F.R. 6 100.73; 2 U.S.C. 
§§ 43 1 (9)(J3), 434(0(3)(B)* 

A number of factors are irrelevant in determining whether the press exemption applies. 
The content of a news story, commentary, or editorial is irrelevant. In re CBSBroadcasting, 
Inc., et al., MURs 5540,5545,5562 and 5570, Statement of Reasons (“SOR”) of Comm’rs 
Mason and Smith at 8 (Fed. Election Comm’n July 12,2005), available at 
http://eqs.sdrdc.com/eqsdocs/OOOO457E.pdf (visited Feb. 10,2006) (citing In re CBS News, et 
al., MUR 4946, SOR of Chairman Wold and Comm’r Mason at 2 (Fed. Election Comm’n June 
30,2000), available at http://eqs.sdrdc.com/eqsdocs/OOOO25BO.pdf (visited Feb. 10, 2006)).1* 
This principle applies to broadcasts, including broadcasts featuring candidates. See In re Robert 
K. Dornan, MUR 4689, SOR of Vice Chairman Wold and Comm’rs Elliott, Mason and 
Sandstrom at 4 (Fed. Election Comm’n Dec. 20, 1999), available at http://eqs.sdrdc.com/ 
eqsdocs/000038E3.pdf (visited Feb. 10,2006). 

Moreover, for the press exemption to apply, the press need not: 

Be fair, provide equal access, id. SOR of Comm’r Mason at 7 & n.6 (Fed. Election 
Comm’n Feb. 14,2000), available at http://eqs.sdrdc.com/eqsdocs/OO0038E4.pdf, I 

Be balanced, In re ABC, CBS, NBC, New York Times, Los Angeles Times, Washington 
Post et al., MUR 4929,5006,5090,5 1 17, SOR of Chairman Wold, Vice Chairman 
McDonald and Comm’rs Mason, Sandstrom and Thomas at 3 (Fed. Election Comm’n 
Dec. 20,2000), available at http://eqs.sdrdc.codeqsdocs/OOOO 1 1 BC.pdf (visited Feb. 10, 
2006), 
Avoid express advocacy, or avoid solicitations. Dornan, SOR of Comm’r Mason at 1 1. 

Nor are the press entity’s editorial policies relevant. Id. at 6,9. After all, it “is difficult to 
imagine an assertion more contrary to the First Amendment than the claim that the FEC, a 
federal agency, has the authority to control the news media’s choice of formats, hosts, 
commentators and editorial policies . . . .” Id. at 6. When it comes to candidate debates, for 
example, “the press exemption allows the press to use whatever criteria it deems appropriate to 
select candidates, regardless of how slanted the debate may be.” CBS Broadcasting, SOR of 
Commr’s Mason and Smith at 8 (July 12,2005) (citing In re Union Leader Corp., et al., MURs 
4956,4962 and 4963, SOR of Comm’r Mason at 2 (Fed. Election Comm’n Feb. 13,2001), 
available at http://eqs.sdrdc.com/eqsdocs/OOOOl280.pdf (visited Feb. 1’0,2006)). The press 

 ti at 5 (citations omitted). 

’’ The same MUR has another SOR by the same authors but with a different date. CBS Broadcasting, SOR ofComm’rs Mason 
and Smith (Fed. Election Comm’n July IS, ZOOS), available at http://eqs sdrdc com/eqsdocs/00004580.pdf (visited Feb. 10, 
2006). 



Statement of Reasons in MUR 5555 
Page 4 of 6 

exemption even covers express advocacy in debates. Id. (citing Union Leader, SOR o f  Comm’r 
Mason at 3). 

For these reasons, part of the OGC analysisI9 accompanying the OGC recommendation in 
this mattefO is unnecessary to holding that the press exemption applies. 

The misunderstanding appears substantially due to a statement in a previous SOR. That 
statement indicated the press exemption applied in Dornan, because there was “no indication that 
the formats, distribution, or other aspects of production were any dzflerent when Mr. Doman was 
a guest host than they were when the regular host was present.” Dornan, SOR of Vice Chairman 
Wold and Comm’rs Elliott, Mason and Sandstrom at 2 (emphasis added) (citing MCFL, 479 U.S. 
at 250-5 1). Indeed, the OGC analysis accompanying the recommendation relied on this 
statement,2’ and Respondents appeared to have relied on it as 

However, this statement merely explained how the law applied in Dornan. It did not 
establish the boundary between when the press exemption applies and when it does not. Or, to 
put it more generally, if one begins solely with the premise that the government lacks authority 
to act under one narrow set of circumstances at one end of the spectrum, it does not follow that 
the government has authority to act under all other circumstances, along all the rest of the 
spectrum. See United States v. Lopez, 5 14 U.S. 549,594 (1 995) (Thomas, J., concurring) 
(quoting Gibbons v. Ogden, 22 U.S. (9 Wheat.) 1, 194 (1824)). 

Moreover, Dornan is different from this matter in that in Dornan, the issue was the use of 
a political figure who may or may not have been a candidate at various times as a guest or 
substitute host. Thus, some inquiry into having guest hosts, Dornan’s professional background, 
and consistency with normal programming was in order to determine whether the radio show 
-was-I‘news, commentary, or editorial,” as opposed to -advertising for a candidate. By contrast, 
the Dave Ross Show is a regular KIRO program, so it qualifies as “news, commentary, or 
editorial,” and no inquiry is needed into whether the host is or may become a candidate. 

For the press exemption to apply, respondents need not demonstrate that there were no 
differences at all from what a press entity usually does. This would be a difficult standard to 
meet, and it is not what the law requires. For example, MCFL itself held that the press 
exemption did not apply to a special edition of a newsletter, because it was not “comparable to 
any single issue of the newsletter.” 479 U.S. at 250 (emphasis added). To illustrate why, the 
Court noted that it “was not published through the facilities of the regular newsletter, . . . was not 
distributed to the newsletter’s regular audience,” and no “characteristic of the [special eldition 
associated it in any way with the normal MCFL publication.” Id. Nor was the special edition 
“akin to the normal business activity of a press entity . . . .” Id. at 25 1 n.S (citing FEC v. PhiZZQs 

l9 GCR at 4-1 2. 

at 13. 

Id. at 6. 

22 See id at 6-7. 



0 .. 
a 8 Statement of Reasons in MUR 5’553 

Page 5 of 6 

Publishing, Inc., 517 F. Supp. 1308,1313 (D.D.C. 1981); Reader’s Digest Ass’n, Inc. v. FEC, 
509 F. Supp. 1210 (S.D.N.Y. 1981)). The Court did not hold that, for the press exemption to 
apply, there must be no differences from what the press entity usually does. See id. at 250-51 .& 
n.5. Indeed, MCFL could be interpreted to mean that any similarity to the regular newsletter, in 
facilities, distribution, or format, might have placed the publication within the press exemption. 

With this in mind, the inquiry in this matter is not whether “anything about” Ross’s talk 
show “changed after Ross became a candidate and stayed on the air.”23 Moreover, it is 
immaterial that: 

0 

0 

0 - 

0 

0 

0 

0 

0 

0 

0 

0 .  

The show “has long been” on the air? 
Ross said he would not use his show “for electioneering” and “promised station 
management that he would not use his show for campaigning or for discussing issues that 
would be of unique interest to voters . . . .”25 

Ross kept his promise by not discussing his candidacy, and by not soliciting or answering 
questions about his candidacy from Dave Ross Show listeners.26 .- 
KIRO gave ‘‘strict directives” to others not to refer to the Ross campaign on the air.27 
Ross referred to his candidacy or potential candidacy on the air.= 
KIRO interviewed Ross’s potential primary opponents.2g 
The format for the interview of Ross after his primary victory was like the format would 
have been for any candidate? 
KIRO interviewed Ross’s general-election opponent and hosted a debate between the 
general-election candidates? 
Ross did not mention his candidacy on CBS Radio.’2 
KIRO did not run Ross’s CBS Radio commentaries during the campaign.33 
..Ross took a leave of absence. from KlRO d~ring-the-campai~gn.~~. - .  - 

- 1- 

23 Id at 6.  

24 Id 

25 Id at 7 (quoting Compl Exhs. 9, 1 1  (Oct 4 2004)). 

26 Id. (quoting KIRO Resp. at 3). 

27 Id. 

28 Id. 

29 Id. at 7-8. 

”Id at 7. 

Id at 8. 

32 Id at 8, 10. 

33 Id. at IO. 

34 Id 

. - 
- _. -- -- . ..-- -- - --------- -. . .-- -_- - 

- .  . .  - - - - - . - - 



f Statement of Reasons in MUR 5555 
Page 6 of 6 

We would not want broadcasters or others to conclude from an application to particular 
facts in the Dornan matter, and the repetition of that analysis in the GCR in this matter, that these 
or similar restrictions on regular programming or hosts are required as conditions of the press 
exemption. 

111. CONCLUSION 

For the foregoing reasons, the Commission was correct in finding no reason to believe 
and closing the file in this matter. 

March 17,2006 

Michael E. Toner 
Chairman 

David M. Mason 
Commissioner 

Commissioner w 


